آخرین مطالب

دیده بان ارزشی...

دوشنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۴، ۰۷:۵۷ ب.ظ

چند روزی از برگزاری اختتامیه ی جشنواره ی فیلم فجر میگذرد. اختتامیه ای پر از حرف و حدیث  و اعتراض. و بیشتر این اعتراض ها هم بابت سیمرغ نگرفتن جناب حاتمی کیا بود و اعتراض های این کارگردان ارزشی که خیلی ها او را دیده بان سینمای ایران می نامند. 


در اینکه جناب حاتمی کیا ، کارگردان بزرگی است هیچ شکی نیست.  بسیاری ازفیلم های ایشان ، گوشه های قابل تاملی از 8 سال جنگ تحمیلی به تصویر میکشد. روایت مظلومیت ها و رشادتهای شیر زنان و دلیر مردانی که از جان و مال خود گذشتند تا ما امروز این خاک و وطن را داشته باشیم. هنوز هم از دیدن فیلم آژانس شیشه ای مات و مبهوت میشوم. اصلا این فیلم ، از آن فیلم هایی است که برای من و برای خیلی های دیگر ، هیچ تاریخ مصرفی ندارد. و فیلم های دیگر ایشان مثل از کرخه تا راین ، دیده بان و یا فیلم دعوت که محتوای کاملا متضادی با فیلم های دفاع مقدسی ایشان دارد و خیلی ها توجه چندانی به این فیلم نشان ندادند اما من این فیلم را خیلی دوست دارم. 


با همه ی این اوصاف ، من ناراحتی جناب حاتمی کیا را نمی فهمم. فیلم های ایشان معمولا در جشنواره های مختلف ، جوایز بسیاری را کسب کرده اند و حتی در جشنواره ی دو سال ِ پیش ، فیلم "چ" بسیاری از جوایز را درو کرد و مورد تشویق و تقدیر قرار گرفت. اما چون امسال فیلم "بادیگارد" در قسمت جوایز اصلی مثل بهترین فیلم و بهترین کارگردانی ، توفیقی به دست نیاورد ، خیلی ها و از جمله خود ِ جناب کارگردان ، زبان به اعتراض گشوده اند که این سینما از فیلم های اینچنینی حمایت نمی کند و کسی نمی خواهد حاتمی کیا موفق شود و از این حرفها. خب اگر واقعا سینما ، حمایت نمی کند ، پس نباید به هیچ کدام از فیلم های ایشان جایزه ای تعلق بگیرد ، در صورتی که جوایز و سیمرغ هایی که به فیلم های جناب حاتمی کیا در طول این سال ها تعلق گرفته است ، بسیار زیاد است. 


من حس میکنم که آقای حاتمی کیا و طرفدارانشان انتظار دارند در هر دوره ای از جشنواره که فیلمی از ایشان حضور دارد ، فقط و فقط باید به فیلم ایشان توجه شود و سیمرغ تعلق بگیرد و اگر خلاف این باشد ، به معنی این است که سینما اهمیتی به حاتمی کیا و ساخته هایش نمی دهد. این به معنی خودخواهی و خودپسندی نیست؟  من اصلا دلیل اینهمه جنجال و مصاحبه و اعتراض را نمی فهمم. من نمی گویم که جشنواره کاملا بی نقص بوده ، نه اتفاقا انتقادهای بسیاری وارد است اما نمی فهمم چرا هر بار که فیلمی از جناب حاتمی کیا در جشنواره حضور دارد ، خیلی ها انتظار دارند که به ایشان و فیلمشان جایزه تعلق بگیرد. با این اوصاف ، بهتر است در جشنواره ی های بعدی ، اگر فیلمی از آقای حاتمی کیا در جشنواره باشد ، بقیه ی فیلم ها به طور کاملا خودجوش (به قول آقای فردوسی پور) از جشنواره کنار بکشند تا تمام جوایز به آقای حاتمی کیا برسد و همه هم خوشحال و خندان شویم و شاهد هیچ جنجال و اعتراضی هم نباشیم. والسلام.

۹۴/۱۲/۰۳
مریمی ...

نظرات  (۲)

۰۳ اسفند ۹۴ ، ۲۱:۱۹ عابدین چالش
والله به خدا !!! 

بعضی ها دوست دارند دیگر ، کاری اش نمی شود کرد. 
جناب حاتمی کیا دوست دارند متفاوت به نظر بیایند ، مثلا نرفتن روی فرش قرمز ، البته حرفی که درباره این کار زد خیلی قشنگ بود ولی به شخصه 25 درصد احتمال می دهم نظر واقعی ایشان بوده باشد. تظاهر و تظاهر و تظاهر . 
متاسفانه بایستی یک تغییر نگرشی در ایشان ایجاد شود. 

پاسخ:
آفرین...متفاوت بودن...و خیلی وقتها این متفاوت بودن یه جاهایی همراه با طعنه و کنایه و منم منم های خاصه...
والااا
پاسخ:
:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی